Affald & genbrug

DN: Reduktion af affald bør på dagsordenen i kommunerne

Alle kommuner bør arbejde systematisk med at reducere mængden af affald, lyder det fra Danmarks Naturfredningsforening. Det vil kommunerne meget gerne, svarer KL, der dog efterlyser, at pengene følger med.

Foto: Colourbox

05. 09. 2023 - kl. 08:06
Tekst af Mads Brandsen

Danmark er indehaver af en kedelig europarekord: Vi er helt i top, når det kommer til at producere affald, viser tal fra Eurostat.

Det kan kommunerne forsøge at påvirke både borgere og virksomheder til at gøre noget ved men der er meget stor forskel på i hvilket omfang, kommunerne gør det, lyder det fra Danmarks Naturfredningsforening. For andet år i træk har organisationen sammen med Gate 21 og Aalborg Universitet kortlagt, hvor mange kommuner der arbejder aktivt for at nedbringe affaldsmængden.