Energi
Landdistrikter

Nyt fjernvarme-samarbejde er det første af sin slags

Et samarbejde mellem to kommuner og et fjernvarmeselskab skal sikre bæredygtig strøm til en række landsbyer på tværs af kommunegrænserne.

Foto: Colourbox

Et ny tværkommunalt samarbejde skal sikre fjernvarme i tre landsbyer. Foto: Colourbox

06. 09. 2023 - kl. 09:44
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

De tre sjællandske landsbyer Tune, Stærkende og Reerslev kan i fremtiden se frem til at få fjernvarme.

Det sker, fordi Greve Kommune, Høje-Taastrup Kommune og Høje Taastrup Fjernvarme er gået sammen om et tværkommunalt projekt, der betyder, at landsbyerne kan få fjernvarme i et sammenhængende system. Det er første gang i Danmark, at et forbrugerejet fjernvarmeselskab krydser grænser og giver fjernvarme til landsbyer i to kommuner.