Økonomi
Folketinget
Budget

Frustrerede borgmestre: Det kan godt være, regeringen har penge, men det har vi ikke

Dansk økonomi er bomstærk, og penge er der nok af. Det har været regeringens hovedbudskaber de seneste uger. Men virkeligheden er en helt anden i kommunerne, hvor der er besparelser på vej, og det har fået flere borgmestre op i det røde felt.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

07. 09. 2023 - kl. 13:11
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Torsdag formiddag mødtes landets borgmestre i KL-huset til det første af flere sædvanlige borgmestermøder om kommunernes budgetlægning, og blandt borgmestrene var der bred enighed om én ting: De ikke kan genkende statsminister Mette Frederiksens (S) udlægning af, at der er penge nok.

Det sagde hun, da hun for en måneds tid siden gav et interview til Berlingske sammen med de to øvrige partiformænd for regeringspartierne.