Byråd
Lokaldemokrati
Velfærd

Borgmestre: Vi kan ikke leve op til borgernes forventninger

Mere end otte ud af 10 borgmestre mener, at borgerne forventer mere af velfærden, end kommunerne kan levere.

14. 09. 2023 - kl. 13:07
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Der er et meget stort spænd mellem borgernes forventninger til serviceniveauet på velfærdsområderne og de økonomiske rammer, kommunerne har til at levere service.

Sådan oplever et stort flertal af landets borgmestre situationen. En spørgeskemaundersøgelse, Danske Kommuner har foretaget, som 47 procent af borgmestrene har svaret helt eller delvist på, viser, at 83 procent af landets borgmestre kun i lav eller meget lav grad ser en sammenhæng mellem borgernes forventninger og den økonomiske realitet.