Byråd

Borgmestre: Frustrerende og uforudsigeligt at navigere i stigende priser

Det har givet grå hår og betydet mindre velfærd for pengene, at inflationen det seneste års tid har været højere end sædvanligt, uden at kommunerne er blevet kompenseret. Det har været vanskeligt at navigere i for landets borgmestre. 62 procent mener, at det har haft store negative konsekvenser for kommunens økonomi.

15. 09. 2023 - kl. 12:54
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Inflationen har fyldt meget i mediebilledet det seneste år. Og det har det også rundt i det kommunale landskab.

I en spørgeskemaundersøgelse, Danske Kommuner har foretaget blandt landets borgmestre, svarer 62 procent, at inflation i høj eller meget høj grad har haft store negative konsekvenser for kommunens økonomi. 38 procent svarer ”i nogen grad”.