Økonomiaftale
Social
Handicap

Populær pulje er ikke brugt op: ”Det fortæller, at man ikke har styr på, hvordan det fungerer i en kommune”

25 kommuner har ansøgt lånepuljen til at udvide kapaciteten på kommunalt drevne botilbud. 13 kommuner får ja – men der er stadig knap ti millioner kroner i puljen. Det er ikke godt nok, lyder det fra to borgmestre.

Foto: Colourbox

22. 09. 2023 - kl. 11:38
Tekst af Mads Brandsen

De 200 millioner kroner til opbygning af yderligere kommunal kapacitet indenfor botilbud har hurtigt fået ben at gå på, viser tal fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet.

25 kommuner har søgt om at få del i lånepuljen, der blev aftalt som led i økonomiaftalen mellem regeringen og KL for 2023. Samlet beløber ansøgningerne sig til 705 millioner kroner. 13 kommuner har fået hele eller dele af deres ansøgning opfyldt, mens 12 har fået et nej.