Forurening
Klima

Kommunerne har sat ambitiøse klimamål frem mod 2030

Kommunerne vil reducere udledningen af drivhusgasser med 76 procent i 2030. Det viser en ny analyse af 92 kommuners klimahandlingsplaner.

Kommunerne har blandt andet fokus på at sætte ladestandere op til elbiler. Foto: Colourbox

25. 09. 2023 - kl. 11:57
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

En ny analyse udarbejdet af Ea Energianalyse kortlægger nu CO2-reduktionsindsatserne for 92 af de kommuner, som har udarbejdet klimahandlingsplaner efter standarder og værktøjer af det internationale bynetværk C40 gennem DK2020-projektet.

Analysen viser, at kommunernes klimahandlingsplaner sigter efter et samlet mål om at reducere udledningen af drivhusser med 76 procent i 2030 i forhold til 1990. Næsten alle kommunerne arbejder med tiltag indenfor transport, landbrug, indkøb og energi – tiltag, som skal nedbringe udledningen af CO2 og andre drivhusgasser fra i alt 48,5 mio. ton (i basisåret 2018-2019) til 18,3 mio. ton i 2030, fremgår det af en pressemeddelelse.