Udsatte børn og unge

Barnets Lov fordrer nye perspektiver på styring: Har vi brugt pengene rigtigt?

26. 09. 2023 - kl. 11:04
Tekst af Admin User, umbraco@cabana.dk

Ved indgangen til 2024 træder Barnets lov i kraft. Regler samles ét sted, og det skulle gerne medføre, at man i kommunerne kommer tidligere i gang med forebyggende indsatser. Samtidig forventes det, at kvaliteten i anbringelserne øges på et generelt plan. Men hvordan kommer kommunerne i mål med tilrettelæggelsen af indsatserne for udfordrede børn og unge?

Et af de overordnede formål med Barnets lov er at sikre en mere direkte stillingtagen til hvilke pejlemærker, man skal gå efter, når det rette forløb skal planlægges for et udsat barn eller et ungt menneske. Men hvordan kommer kommunerne så i mål med tilrettelæggelsen af indsatser for udfordrede børn og unge? Det er der selvfølgelig ikke ét svar på, men mange gode bud.