Arbejdsmarked
Rekruttering
Uddannelse

Flere og flere mænd søger sosu-faget

Andelen af mænd, der uddanner sig til social- og sundhedshjælpere eller assistenter, er steget de seneste år. En positiv udvikling, mener KL, der gerne vil væk fra at tale om mande- og kvindefag.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

27. 09. 2023 - kl. 08:27
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der er flere og flere mænd blandt sosu-medarbejderne i ældreplejen. Tal fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor viser, at andelen af mandlige sundhedsassistenter er mere end fordoblet fra tre procent i 2013 til syv procent. Andelen af social- og sundhedshjælpere er ligeledes vokset fra otte procent i 2013 til 13 procent i 2023. På 10 år, fra 2013 til 2023, er andelen af mænd mellem 20 og 30 år ansat som social- og sundhedspersonale fordoblet fra syv procent til 14 procent. Og det er i den grad positivt, mener næstformanden i KL’s løn- og personaleudvalg, Steffen Jensen (S).

– Det er meget positivt, at flere mænd vælger sosu-faget til. Vi mærker i kommunerne i høj grad arbejdskraftudfordringen særligt i ældresektoren, og derfor er det afgørende, at vi kan tiltrække flere, også mænd, til fagene. Vi har brug for at gøre op med myter og normer om køn og arbejdsmarkedet, som gør, at vi går glip af en masse talent derud. Derudover har vi en skal-opgave i forhold til manglen på arbejdskraft, hvor vi bare skal lykkes med at skaffe hænder nok. I 2030 kommer vi til at mangle op mod 15.000 sosu’er, så vi har brug for alle, siger Steffen Jensen og tilføjer, at det også er positivt med dynamiske og blandede arbejdspladser.