KL
Økonomi

KL efter styrelses kritik af ældreplejen: Massivt vokseværk i statens administration er det egentlige problem

Tilsyn, bureaukrati og dokumentation er i høj grad en del af kommunernes hverdag, og senest fik Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn i ældreplejen massiv opmærksomhed i medierne. Men vi er nødt til at spørge os selv, om det er klog brug af de knappe ressourcer, lyder det fra KL’s administrerende direktør Kristian Vendelbo.

Kristian Vendelbo. Pressefoto

27. 09. 2023 - kl. 08:22
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Kommunerne kunne have fået én milliard kroner mere i økonomiaftalerne hvert år de seneste syv år, hvis pengene havde været prioriteret til velfærd fremfor bureaukrati.

KL’s administrerende direktør tegner billedet skarpt op, men det er i hans optik også nødvendigt nu. Ikke alene er antallet af ansatte i staten steget med omtrent 50 procent de seneste syv år. De ekstra lønmidler udgør omkring 8,2 milliarder kroner. Milliarder, som kunne være brugt på velfærd, pointerer Kristian Vendelbo.