Arbejdsmarked
Unge
Beskæftigelse

Ny indsats i Guldborgsund får unge udenfor job eller uddannelse i gang

Lokale virksomheder er sammen med kommunen gået sammen om Ungegarantien, der efter under et halvt år har givet gode resultater.

Adm. direktør Dorte Olsen-Kludt , GuldBoSund Friplejehjem og Rehabilitering er med i Ungegarantien og har i øjeblikket to praktikanter. Den ene er Tobias Nielsen, som i øjeblikket arbejder 30 timer om ugen i GuldBoSunds køkken. Foto: Guldborgsund Kommune

28. 09. 2023 - kl. 11:58
Tekst af Mads Brandsen

Vejen ud på arbejdsmarkedet eller i uddannelse er svær for mange unge. På landsplan viser de seneste tal, at mere end 40.000 unge mellem 16 og 24 år ikke er i gang med en uddannelse, men heller ikke er i job.

Det er ikke nogen nem sag at løse, men i Guldborgsunds beskæftigelses- og erhvervsudvalg satte man sig tilbage i april for at gøre forsøget lokalt. Det skete med initiativet Ungegarantien, der tager afsæt i et forløb på 12 uger, som kan være virksomhedspraktik kombineret med lønnet beskæftigelse. Det er op til virksomheden og den unge, hvordan det strikkes sammen. Den unge har hele tiden en virksomhedskonsulent fra jobcentret tilknyttet.