Folketinget
Landdistrikter

Kommuner raser over lånediskrimination: Vil have minister på banen

Nordfyns Kommune fremlægger nu flere eksempler på borgere, der har fået nej til at låne penge til køb af boliger i kommunen. Nu vil fynske borgmestre have landdistriktsministeren til at handle.

Foto: Claus Bonnerup/Ritzau Scanpix

29. 09. 2023 - kl. 12:16
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

I et brev til minister for landdistrikter Louise Schack Elholm (V) opfordrer kommunalbestyrelsen i Nordfyns Kommune nu til modtræk mod banker og realkreditinstitutters afvisning af at yde lån til boligkøb i landområder.

Ifølge brevet, som har opbakning fra samtlige fynske borgmestre og er underskrevet af Nordfyns borgmester Mette Landtved-Holm (V), rådgiver banker kunder, der gerne vil købe bolig i et landområde, til i stedet at investere i en bolig i de større byer. Det gør de blandt andet med et tilbud om langt større lånebeløb, hvis de interesserede købere følger rådet.