Navne

Spidskandidater, farvel til byrådet og masser af nye chefer: Her er ugens navnenyt

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.

Illustration: Line Bisgaard

01. 04. 2024 - kl. 11:45
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Der er kommet endnu flere spidskandidater på plads til det kommende kommunalvalg.

I Frederikssund har Socialdemokratiet genvalgt borgmester Tina Tving Stauning (S) som borgmesterkandidat. Det skriver sn.dk. Tina Tving Stauning har været partiets spids i Frederikssund siden kommunalvalget i 2013, og i 2021 lykkedes det hende at overtage borgmesterkæden.

– Tina har forbedret samarbejdet i byrådet og skabt en vedvarende dialog med borgere, faglige organisationer og erhvervslivet til gavn for Frederikssund Kommune, lyder det fra partiformand Irene Møller Buus om valget.

I Assens har Venstre igen valgt borgmester Søren Steen Andersen som partiets borgmesterkandidat. Søren Steen Andersen har været borgmester siden 2014, og han er klar til endnu en omgang.

– Borgmester er noget, man er, når man er det. Med hud og hår og 24-7. Og det skal man kunne være i og også samtidig holde af. Skal man koble helt af, skal man rejse udenlands og være sammen med sine nærmeste dér. Det er et vilkår, som jeg i øvrigt har det rigtig godt med, og trives fint i, skriver han på Facebook.