Ældre
Sundhed

Borgmestre ser uløselig sammenhæng mellem ældrepleje og det nære sundhedsvæsen

Ældreplejen og det nære sundhedsvæsen hænger uløseligt sammen. Samtidig er et tæt kommunalt samarbejde essentielt for det nære sundhedsvæsen. Sådan lyder det fra et stort flertal i en rundspørge blandt landets borgmestre.

Kommuner har helhedsperspektivet på de ældre borgeres liv. Derfor hænger ældreplejen og det nære sundhedsvæsen unægteligt sammen, lyder det fra flere borgmestre. Foto: Colourbox

02. 04. 2024 - kl. 16:12
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Hvor der er ældrepleje, er det nære sundhedsvæsen også.

De to ting hænger nemlig unægtelig sammen, mens det samtidig er afgørende for det nære sundhedsvæsen, at der er et solidt samarbejde mellem kommune og almen praksis.

Sådan lyder det fra 97 procent i en rundspørge, som Danske Kommuner har foretaget blandt landets borgmestre, hvoraf 41 procent har svaret.

En af de borgmestre, der ikke ser nogen adskillelse mellem ældreplejen og det nære sundhedsvæsen, er Michael Fenger (K) fra Gentofte Kommune.