Navne

Borgmester-farvel, stadsdirektør stopper, nye chefer og en afskedigelse: Her er ugens navnenyt

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.

Illustration: Line Bisgaard

04. 04. 2024 - kl. 14:17
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Efter otte år på posten har borgmester Kent Magelund (S), Brøndby Kommune, valgt at indstille sin politiske karriere. Det gør han den 31. maj, og han bliver dermed den femte borgmester, der fratræder posten i indeværende periode.

– Efter moden overvejelse og mange år i kommunalbestyrelsen ønsker jeg nu at lade mig pensionere, mens helbredet stadig er til det. Det er fantastisk at slutte sit arbejdsliv i den kommune, jeg næsten er vokset op i fra barnsben, og hvor jeg har været lærer i 37 år, før jeg blev borgmester, siger Kent Magelund i en pressemeddelelse.

På Facebook uddyber han:

– Jeg blev i sin tid borgmester to år før kommunalvalget i 2017, og det betød så meget for mig - at få tid til at sætte mig ind i alle opgaver, som en borgmester skal sætte sig ind i. Derfor vil jeg også give den kommende borgmester god tid til at sætte sig ind alle sager – og derfor træder jeg af 1½ år før næste kommunalvalg i 2025.