Sundhed

Rådmand efterlyser handling fra Sundhedsstyrelsen efter ny opioid-vurdering

I en ny vurdering fra landets tre retsmedicinske institutter kategoriseres opioider nu som det farligste rusmiddel i Danmark. Rådmand i Aarhus Kommune efterspørger derfor handling fra Sundhedsstyrelsen.

Sundhedsstyrelsen oplyser, at man er i gang med en revurdering af den nuværende vejledning om substitutionsbehandling i forbindelse med rusmidler. Foto: Colourbox

04. 04. 2024 - kl. 17:14
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Landets tre retsmedicinske institutter har torsdag udgivet en ”farlighedsvurdering”, der nu kategoriserer opioider som det farligste rusmiddel i Danmark.

Institutterne har sammenlignet opioider med blandt andet kokain og MDMA. Det skriver DR. I vurderingen tages der blandt andet højde for risikoen for afhængighed, dødelige forgiftninger og anden sygdom eller skadevirkning som følge af brug af stoffet.

Det har endnu en gang fået Anders Winnerskjold (S), rådmand for sociale forhold og beskæftigelse i Aarhus Kommune op af stolen. Han er foruroliget, men ikke overrasket over vurderingen.