Arbejdsmarked

Her er der flest og færrest akademikere - og derfor ser det sådan ud

Der er store forskelle på andelen af akademiske medarbejdere i kommunerne, viser AE-analyse. Kommuner nær hovedstaden oplever, at der er flere akademikere om buddet, men hele vejen rundt lyder det fra kommunaldirektørerne, at de altid ansætter dem, der passer bedst på jobbeskrivelsen.

Foto: Colourbox

05. 04. 2024 - kl. 15:21
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Der er kommet markant flere akademikere i kommunerne. Siden 2007 er der kommet 10.000 flere kommunale fuldtidsakademikere, selvom den samlede beskæftigelse i kommunerne er faldet med knap 6.000 medarbejdere. Sådan lyder det i en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Mens andelen af akademikere er steget i samtlige kommuner, er der store forskelle på, hvor stor en andel akademikerne udgør af den samlede kommunale arbejdsstyrke, viser analysen. De store forskelle overrasker Kristoffer Lind Glavind, der er senioranalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

– Tallene viser virkelig store kommunale forskelle. Opgaverne, der skal løses, er i høj grad de samme på tværs af kommunerne. Derfor er det overraskende, at der er så stor forskel i, hvem der løser dem, siger han i en pressemeddelelse.

Opgørelsen viser, at det især er i og omkring de største byer og tæt på universiteterne, kommunerne har mange akademikere ansat.

– Når kommunerne i og omkring universitetsbyerne i højere grad end andre kommuner ansætter akademikere, siger det noget om arbejdsstyrkens sammensætning de forskellige steder i landet. Der er nok en tendens til, at akademikerne bliver boende i og omkring de store byer, mens det er sværere at hente akademisk arbejdskraft ind andre steder i landet, fortsætter Kristoffer Lind Glavind.

Størst er andelen i København, hvor 11,5 procent af medarbejderne er akademikere.