Lynkursus skal reducere buler i hjemmeplejens biler

I Hjørring skal alle medarbejdere i hjemmeplejen på et lynkursus, inden de får lov at sætte sig bag rattet. Det skal sænke udgifterne til udbedring af buler.

05. 04. 2024 - kl. 16:04
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

I Hjørring Kommune er en stor del af hjemmeplejens biler elektriske, og elektriske biler opfører sig anderledes end biler, der kører på fossile brændsler.

Derfor besluttede kommunen – som en buleforebyggende indsats -  at medarbejderne i hjemmeplejen hver især skulle igennem et kvarters introforløb med kommunens bilansvarlige, så de kunne lære bilerne at kende, inden de satte sig alene bag rattet.

– Jeg tror ikke, vores hjemmeplejere kører mere galt end så mange andre, men det er vigtigt at køre ordentligt og være forsigtig, fordi en elbil accelerer meget hurtigt. Når man kører i en firmabil, tegner man jo også firmaet, og vi synes ikke, det er rart, hvis folk går og synes, at hjemmeplejens biler kører råddent og for stærkt, fortæller leder af sygehjemmeplejen i Hjørring, Susanne Damgaard.

Nu har de besluttet, at alle nye medarbejdere – både elever, fastansatte og vikarer – får samme tur med den bilansvarlige.