Kriminalitet
Udsatte børn og unge

Rådmand og regeringen vil gøre det lettere at anbringe børn af bandemedlemmer

Otte kriminelle familier har kostet Odense Kommune en kvart milliard kroner. Rådmand vil have mulighed for at tvangsfjerne børn af bandekriminelle. Regeringen er klar til at fremsætte et lignende lovforslag.

Odense Kommune

Rådmand Christoffer Lilleholt vil gøre det lettere at anbringe børn af bandemedlemmer. Pressefoto.

08. 04. 2024 - kl. 16:31
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

De otte mest udgiftstunge familier med tilknytning til Odense Kommunes center for familier og unge, der har til formål at bryde og forebygge kriminalitet og afhængighed af offentlig forsørgelse, har siden 2009 kostet kommunen 226,8 millioner kroner – 15 millioner kroner om året. Alene i 2023 løb udgifterne op i 32,5 millioner kroner.

Det fremgår af et notat fra kommunen, som Danske Kommuner har fået tilsendt.

Rådmand for social og beskæftigelse i Odense, Christoffer Lilleholt (V), fortæller til TV2 Fyn, at det drejer sig om nogle af de allermest kriminelle familier på Fyn, der begår ”hardcore kriminalitet” i form af vold, bandekriminalitet og salg af euforiserende stoffer.

Notatet viser, at udgifterne hovedsageligt går til anbringelser, opholdssteder, plejefamilier, døgninstitutioner og lignende.

Men det skal være slut, lyder det fra Christoffer Lilleholt, der mener, at børn af bandekriminelle bør kunne tvangsfjernes, alene fordi deres forældre er bandekriminelle.