Valg
Demokrati
Byråd

To kommuner holder fast i valgplakater: ”Der er en risiko for demokratisk underskud”

I Horsens har stort set alle partier besluttet sig for at droppe valgplakaterne til næste valg. Samme tilslutning var der ikke til lignende forslag i Høje-Taastrup og Faxe. Der er risiko for demokratisk underskud, lyder det fra borgmester OIe Vive (V), der stemte imod forslaget i Faxe.

Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

08. 04. 2024 - kl. 16:56
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Som så mange gange før har brugen af valgplakater i forbindelse med kommunalvalg været til debat i flere kommuner.

For nylig besluttede næsten samtlige partier i Horsens Kommune sig for at indgå en aftale om at droppe valgplakaterne til næste kommunalvalg. Kun Dansk Folkeparti stod udenfor aftalen.

– Vi har noteret os, at rigtig mange borgere ganske enkelt er utilfredse. Vores mailbox er kraftigt fyldt. Man bryder sig ikke om, at det skæmmer i bymiljøet. De falder ned, de generer, og det er også en kæmpe diskussion, om partierne får ryddet godt nok op bagefter. Eller om det så er kommunen og skatteborgerne, der skal betale for det. Og så er der selvfølgelig også en helt faktuel grøn diskussion i det her. Det er en klimabelastning, også selv om man genbruger, fordi det er jo klimabelastning på én plakat, lød det i den forbindelse fra borgmester Peter Sørensen (S) til Danske Kommuner.

Siden har de i både Faxe og Høje Taastrup haft plakaterne på dagsordenen. Her har der dog ikke været den samme opbakning som i Horsens.