Sundhed
Regionalt

KL har ikke meget til overs for regioners udspil om rettigheder på midlertidige pladser

Danske Regioner vil give borgere på midlertidige og akutte sengepladser i kommunerne bedre rettigheder. KL er overrasket over, at regionerne bekymrer sig om netop det, når kommunerne har været nødt til at oprette pladserne, fordi der er blevet nedlagt pladser på hospitalerne og udskrevet patienter hurtigere.

Foto: Københavns Kommune

10. 04. 2024 - kl. 19:53
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Står det til Danske Regioner, skal borgere på akutte og midlertidige sengepladser have gratis ophold og transport, frit kunne vælge hvor i landet de vil have en sengeplads og have fast lægetilsyn. Derudover skal alle sengepladser følge sundhedsloven og dermed leve op til Sundhedsstyrelsens kvalitetsstandarder.