Klima
Natur
Miljø

Kommunerne vil løse flere udfordringer på de samme arealer – men regler og rammer står i vejen

Modstridende regler står i vejen for grønne løsninger og optimal brug af plads i Allerød og Skanderborg. I hele landet er der rift om arealerne, og hvis man skal i mål med den grønne omstilling må modstridende interesser i statens lovgivning vige for et helhedsorienteret blik på den knappe plads, lyder det fra KL-udvalgsformand.

Hvis der skal være plads til en firedobling af vedvarende energi, natur og resten af samfundets planer og ambitioner, bør man se hen mod at løse flere udfordringer samtidig på de samme arealer, lyder det fra KL. Foto: Søren Breiting/Biofoto/Ritzau Scanpix

10. 04. 2024 - kl. 21:53
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Danmark er ved at løbe tør for plads. Og det er som sådan ikke nyt.

I 2017 udgav Teknologirådet en rapport, der viste, at med de daværende politiske mål og ambitioner for Danmark, ville der være brug for 140 procent af landets areal.

En ny rapport fra CONCITO viser, at med de nuværende politiske målsætninger ambitioner og allerede vedtagne planer, vil der blive brug for, hvad der svarer til i omegnen af seks gange Fyns areal, hvis der skal være plads til det hele.

Vi vil have mere skov, en firedobling af vedvarende energi på land, naturarealer, landbrugsproduktion, infrastruktur, rekreative arealer og plads til byudvikling. Samtidig er der planer om udtagning af lavbundsjorde og beskyttelse af drikkevand.