Byudvikling
Byggeri
Klima

Rapport peger på udfordringer for bæredygtig byudvikling

En ny undersøgelse peger på, at kommuner mangler redskaber og hjemmel i planloven til at føre bæredygtige politikker ud i livet, når der bygges.

Køge er kendt for sin bymidte fyldt med gamle bygninger. En ny undersøgelse viser dog, at flere kommuner har udfordringer med at føre politikker om blandt andet bevaring af bygninger ud i virkeligheden. Foto: Michael Levin

10. 04. 2024 - kl. 14:37
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Det skal være nemmere for kommunerne at stille krav til private bygherrer og ejendomsudviklere om bæredygtighed i nybyggeri.

Sådan svarer otte kommuner i en interviewundersøgelse om bæredygtig byudvikling, som en gruppe af byggeriets aktører under ”Strateginetværket for bæredygtigt byggeri”, med Arkitektforeningen i spidsen, har fået lavet.