Klima
Miljø

Kommunernes klimahandlinger kan være en forsikring mod en utilstrækkelig stat

Kommunerne spiller en central rolle på en række punkter i klimakampen, lød det fra Realdania på årets klima- og miljøtopmøde, og de kan være en forsikring mod utilstrækkelige nationale handlinger. Men det er vigtigt at blive ved med at udvikle.

Kommunerne skal blive ved med at udvikle deres klimahandlingsplaner, hvis fremtiden skal sikres, lød det fra Jesper Nygaard, administrerende direktør i Realdania, på årets klima- og miljøtopmøde. Foto: Benjamin Dalby

12. 04. 2024 - kl. 13:25
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Hvorfor er kommunerne så umådeligt vigtige?

Det spørgsmål stillede administrerende direktør i Realdania Jesper Nygaard på scenen under årets klima- og miljøtopmøde.

– Det er, fordi I spiller en fuldstændig central rolle. For det første er I vanvittigt dygtige til at implementere. I har en enorm beslutningskompetence i forhold til en række ting. Planlægning helt generelt, men også planlægning af kollektiv trafik, energi, infrastruktur, energi og omstilling. Og til en vis grad også landbrug, fortalte han.