Skole

Disse ting har betydning for forældres skolevalg

Et trygt miljø og elever i trivsel. Det er de vigtigste parametre i forældrenes skolevalg, viser en VIVE-undersøgelse blandt forældre i Gladsaxe Kommune. Undersøgelsen skal hjælpe kommunen med at sikre en bred elevsammensætning på en kommende skole i Bagsværd.

Foto: Colourbox

15. 04. 2024 - kl. 13:23
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Flere forældre – og særligt de ressourcestærke af dem - sender deres børn på frie eller private skoler i stedet for folkeskolen.

Som konsekvens kan folkeskolens elevsammensætning blive mindre blandet, og elevgruppen mindre ressourcestærk.

I Bagsværd i Gladsaxe Kommune er en ny folkeskole på vej, der skal erstatte Skovbrynet Skole, hvor elevsammensætningen ifølge kommunen bærer præg af, at forældre har fravalgt skolen til fordel for en anden af kommunens folkeskoler, en fri grundskole eller en privatskole. Det har efterladt skolen med en elevsammensætning, der ikke er repræsentativ for skoledistriktet, og det gør blot udfordringerne større.

Derfor har Gladsaxe Kommune bedt VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, undersøge, hvad der egentlig driver forældrenes valg, og hvad der skal til for at få socioøkonomisk stærke forældre til at vælge den nye skole til. Kommunen ønsker nemlig, at den nye skole skal have en mere blandet elevgruppe.

VIVE har spurgt både nuværende og kommende skoleforældre i tre af kommunens skoledistrikter, hvad der har – eller har haft – betydning for deres valg af skole.