Overenskomst

Nye overenskomster får stort ja fra lønmodtagerne

Næsten ni ud af 10 lønmodtagere på det offentlige område har stemt ja til de nye overenskomstaftaler, som blev forhandlet på plads tidligere på året. Det glæder KL’s chefforhandler, Michael Ziegler (K), som mener, det overbevisende resultat sikrer ro om at levere service til borgerne.

Foto: Jakob Carlsen

15. 04. 2024 - kl. 18:18
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Et stort flertal af lønmodtagerne på det offentlige område har stemt ja til deres nye overenskomster. Det står klart, efter Forligsinstitutionen har offentliggjort resultatet af afstemningen om en lang række overenskomster på det kommunale og regionale område.

87,2 procent har stemt ja, og stemmeprocenten har samlet været 66 procent. På arbejdsgiversiden er de nye overenskomster vedtaget med 100 procent.