Digitalisering
Skole
Folketinget

KL lægger pres på regeringen: Sort skærm rykker nærmere for tusindvis af skoleelever

Der er endnu ingen afklaring på, om de 52 kommuner, der i dag bruger Chromebooks i skolerne, må lukke skærmene i efter sommerferien. Det er et kæmpe problem, påpeger KL, som endnu engang opfordrer regeringen til at komme på banen i sagen.

16. 04. 2024 - kl. 15:25
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Skal Chromebooks, digitale tavler og it-rygsække til ordblinde børn efter sommerferien skiftes ud med pen og papir og fysiske lærebøger, som ovenikøbet kan vise sig noget nær umulige at få fat i? Det spørgsmål begynder at blive mere og mere presserende i de 52 kommuner, der i dag bruger Chromebooks i skolerne.

Datatilsynet har nemlig udstedt et påbud til de 52 kommuner, der forbyder dem at bruge Googles Chromebooks fra 1. august, og medmindre der findes en løsning inden da, må skolerne altså lukke skærmene i.

– Det vil vende op og ned på hverdagen for mange tusinde skoleelever og lærere. Det er et bærende værktøj i 52 kommuner, og man kan ikke skifte pakken ud på så kort tid. Vi er efterladt i en meget kritisk situation, hvor