Klima
Energi

Albertslund stifter selskab, der skal dække kommunale tage med solceller

Mens flere hovedstadskommuner er gået sammen om at undersøge mulighederne for solceller på tagene, er Albertslund Kommune sprunget alene ud i det. Det betyder, at kommunen kan rykke hurtigt, og dermed bliver de kommunale tage inden længe energiproducenter, hvilket tidligere har været besværliggjort af strikse regler.

17. 04. 2024 - kl. 14:38
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Nu skal tagene i Albertslund til for alvor at producere strøm. Tirsdag sagde en enig kommunalbestyrelse i Albertslund Kommune ja til en plan, der skal sætte fut i produktionen af grøn strøm på kommunens bygninger.

Gennem et nyoprettet selskab, Albertslund Kommunes Klimaselskab ApS, vil kommunen de kommende år – i takt med at tagene på de kommunale bygninger alligevel skal renoveres - installere solceller, der skal sørge for, at bygningerne får grøn strøm i stikkontakterne.

– Vi kunne se, at vi i de kommende fire-fem år skal i gang med vældig mange tagrenoveringer, og de tage vil vi gerne etablere solcelleanlæg på. Til det formål har vi brug for klimaselskabet, så vi kan få det ind på et fornuftigt spor, hvor vi kan få en fornuftig økonomi, siger borgmester Steen Christiansen (S).

Fordelt på en række anlæg på blandt andet skoler og institutioner er der planer om i alt 2,1 hektar nye solceller på tagene.