Psykiatri

Stort overlap mellem psykiatri og sociale indsatser i kommunerne

Hver femte voksne med kontakt til psykiatrien modtager også en social indsats i kommunerne ifølge en ny analyse, der også viser store kommunale forskelle.

Der er store kommunale forskelle i overlappet mellem psykiatri og sociale indsatser i kommunerne, viser en ny analyse. Foto: Colourbox

17. 04. 2024 - kl. 15:00
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Forskellene skyldes blandt andet de socioøkonomiske udfordringer, der varierer fra kommune til kommune, lyder det i analysen, hvor det dog konkluderes, at det ikke alene kan forklare forskellen. Også forskelle i praksis på tværs af regioner og kommuner i forhold til blandt andet visitation kan være med til at forklare tallene.

Når man ser tallene fra kommunernes side med udgangspunkt i de voksne, der modtager sociale indsatser, er det cirka 30 procent på landsplan, der også er i psykiatrisk behandling.