Klima
Energi

Skal der bygges nyt, skal der nu solceller på taget

Holbæk Kommune har besluttet, at der så vidt muligt skal solceller på taget ved nybyg og gennemrenoveringer af kommunens ejendomme. Samtidig vil kommunen undersøge mulighederne for solceller som overdækning af eksempelvis cykelstier.

18. 04. 2024 - kl. 13:29
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Når der fremover skal renoveres og bygges nye kommunale bygninger i Holbæk, skal tagene dækkes af solceller.

Kommunalbestyrelsen har nemlig truffet en principbeslutning, der betyder, at alle sager om nybyggeri og gennemrenoveringer af kommunale bygninger skal inddrage opsætning af solcelleanlæg.

Det skal hjælpe kommunen på vej mod dens mål om at blive CO2-neutral i 2050.

– Jeg er glad for, at vi nu i Kommunalbestyrelsen har truffet en principbeslutning om, at der i videst muligt omfang skal opsættes solceller i forbindelse med nybyggeri og større renoveringer. Solcelleanlæg på toppen af kommunale bygninger er en oplagt mulighed for os som kommune, da vi forholdsvis nemt og hurtigt kan få mere grøn strøm. Det vil også være et vigtigt skridt for at nå vores mål om at blive CO2-neutral i Holbæk Kommune i 2050, fortæller Karen Thestrup Clausen, der er formand for Holbæk Kommunes klima-, miljø- og naturudvalg i en pressemeddelelse.