Unge

Aarhus vil gå forrest med ny praktisk uddannelse fra Reformkommissionen

Aarhus Byråd vil afprøve en ny praksisfaglig ungdomsuddannelse, HPX, på baggrund af Reformkommissionens anbefalinger sidste år. Derfor har Aarhus-borgmesteren sammen med kommissionsformand Nina Smith nu afleveret to anbefalinger til børne- og undervisningsministeren om en mulig model.

Aarhus vil gerne oprette et mere praksisorienteret tilbud til unge som alternativ til den gymnasiale vej. Foto: Colourbox

19. 04. 2024 - kl. 15:24
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Aarhus Byråd har sat sig for at skabe et nyt uddannelsestilbud, så unge, der oplever gymnasiet som værende for teoretisk og bogligt, kan træffe et andet valg, der passer bedre til dem, fremfor at følge deres kammerater og andre unge over i gymnasiet.

Det til tilbud skal hedde HPX, Højere Praktisk Eksamen, og skal kombinere 10. klasse og et forlænget grundforløb fra erhvervsuddannelserne.

– Det er et ønske om at give en nemmere og mere benyttet vej ind i erhvervsuddannelsessystemet, men også give de unge, der går med overvejelsen om en erhvervsfaglig uddannelse, lidt bedre tid til at blive sikre på, at det nu også er det, de gerne vil, så man ikke risikerer, at man per automatik bare vælger en gymnasial uddannelse, fortæller Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S).