Ældre

Borgmestre og rådmand ser gode takter – men også mangler – i ny ældrereform

Ældrereformen er landet, og der er masser af gode elementer i den, lyder det fra tre borgmestre og en rådmand, der dog alle peger på ting, de gerne havde set aftalen tage mere fat i.

19. 04. 2024 - kl. 15:27
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk & Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Torsdag landede den længe ventede ældrereform, der skal frisætte ældreområdet og løfte det med en milliard kroner om året. Bag aftalen står regeringen, Danmarksdemokraterne, SF, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre.

Aftalen byder på en ny tilgang til området, hvor de ældre får mere selvbestemmelse, og hvor det – som følge af udbredelsen af faste teams - i højere grad end i dag skal være de samme medarbejdere, der kommer i hjemmene.

Samtidig slankes tilsynene med plejehjemmene, og kommuner får mulighed for at lave en helt ny type plejehjem – lokalplejehjem med flere frihedsgrader.

Hos borgmester i Hvidovre, Anders Wolf Andresen (SF), er særligt udbredelsen af de faste teams – og det ekstra engangsbeløb på 376 millioner kroner til at implementere dem – blevet godt modtaget.

– Jeg er glad for, der følger penge med til faste teams. Det er noget, vi allerede arbejder med, og det koster ekstra penge. Det er godt, man har set det. Jeg tror, aftalen kommer til at betyde, at vi lidt hurtigere og lidt bedre kan komme videre med vores faste teams, og at vores borgere vil opleve, at vi lykkes bedre med, at det er det samme personale, der besøger dem, siger han.