Ældre

Minister om ældrereform: Vi leverer på frisættelse

Med den nye aftale om en ældrereform er frisættelsen leveret, lyder det fra ældreministeren, der ”nøje” vil følge rekrutteringssituationen på ældreområdet, som hun mener, aftalepartierne har skabt gode rammer for.

Det står kommunerne frit for at gå i gang med at koble den kommunale ældrepleje med sygeplejen, lyder det blandt andet fra ældreminister Mette Kierkgaard (M). Foto: Les Kaner/ Social-, Bolig- og Ældreministeriet

22. 04. 2024 - kl. 16:24
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Torsdag landede et af regeringens prestigeprojekter: Den ventede reform af ældreplejen, som skal frisætte kommunerne på området.

Her kunne ældreminister Mette Kierkgaard (M) sammen med aftalepartierne Danmarksdemokraterne, SF, Liberal Alliance, Konservative og Radikale præsentere en reform, der på mange punkter ligner det udspil, regeringen fremlagde i januar.

Og grundlæggende mener ældreministeren, at man med reformen lykkes med at frisætte kommunerne, blandt andet i forhold til mere selvbestemmelse for de ældre og med mere tillid til fagligheden hos medarbejderne, fortæller hun til Danske Kommuner.