Økonomiforhandlinger

Tvivl om opdatering af økonomisk råderum deler borgmestre

Sidste år skabte en opdatering af det økonomiske råderum panik før lukketid. I år er det slet ikke sikkert, at der kommer en opdatering her i foråret, som der plejer. Det er to borgmestre trætte af, mens en tredje mener, at snak om det økonomiske råderum kun puster til borgernes forventninger.

Pressefoto: Morten Fauerby

22. 04. 2024 - kl. 16:33
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Der er delte meninger blandt tre borgmestre om, hvor vigtigt det er, at regeringen opdaterer det økonomiske råderum inden de forestående forhandlinger om økonomiaftalen med kommunerne.

Regeringen plejer hvert forår at udarbejde et konvergensprogram, der giver en status på økonomiske udsigter på kort, mellemlangt og langt sigt. Men nye EU-regler betyder, at regeringen ikke behøver opdatere råderummet i foråret, og det har fået kritikken til at ulme, skriver Børsen.