Gå til hovedindhold

25

KL vil have ændret miljøskadelov efter milliondyr forureningssag

Lås ikon
Miljø
Økonomi

Jordskred ved Randers, der har kostet kommunen 254 millioner kroner indtil videre, får KL til at pege på et hul i miljøskadeloven.

Nyt lovforslag tager opgør med uberettigede klager over grøn energi

Lås ikon
Energi
Forsyning

Vindmøller og solceller skal kunne opføres hurtigere, og derfor skal sagsbehandlingen effektiviseres, mener erhvervsminister Morten Bødskov (S). Nyt lovforslag vil sætte grænser for klager, der ikke er berettigede.

Klimarådet: Tre store udfordringer kan løses, hvis landbruget mindskes med en tredjedel

Lås ikon
Klima
Miljø
Natur

Ved at mindske det areal, hvor der sker intensiv landbrugs- og skovproduktion, væsentligt kan man langt hen ad vejen løse udfordringerne med CO2-udledninger, det danske vandmiljø og biodiversitet, lyder det i en analyse fra Klimarådet.

Partiformand vil have råderummet opdateret inden økonomiforhandlingerne

Lås ikon
Økonomi
Folketinget

Inden længe skal kommunerne og regeringen forhandle en ny økonomiaftale på plads, men finansministeriet har ikke lavet en opdateret opgørelse af det økonomiske råderum. Det kan gøre forhandlingssituationen svær. Derfor tog Pia Olsen Dyhr (SF) råderummet med på talerstolen til spørgetime med statsministeren.

Udgifter på socialområdet fortsætter milliardstigning

Lås ikon
Økonomi
Økonomiforhandlinger
Budget

Udgifterne på det specialiserede socialområde fortsætter med at stige. Fra 2022 til 2023 er kommunernes udgifter til området steget med cirka 1,5 milliarder kroner, viser regnskabstal. Det kan ikke blive ved, slår KL-formand Martin Damm (V) fast og varsler, at området bliver et centralt tema i årets økonomiforhandlinger.

Nye anbefalinger for ChatGPT i skoler: Kunstig intelligens bør medføre gentænkning af prøver

Lås ikon
Skole
Digitalisering

Ekspertgruppen for ChatGPT og andre digitale hjælpemidler har afleveret sine anbefalinger til, hvordan skoler og institutioner kan håndtere blandt andet kunstig intelligens til prøver. Og det kræver en gentænkning, så elevernes faglighed er i centrum.