Nye anbefalinger for ChatGPT i skoler: Kunstig intelligens bør medføre gentænkning af prøver
Ekspertgruppen for ChatGPT og andre digitale hjælpemidler har afleveret sine anbefalinger til, hvordan skoler og institutioner kan håndtere blandt andet kunstig intelligens til prøver. Og det kræver en gentænkning, så elevernes faglighed er i centrum.
Udviklingen af kunstig intelligens bør medføre en gentænkning af, hvordan man tester elever til prøver, så det stadig bliver fagligheden, der er i centrum.
Sådan lyder det blandt andet fra ekspertgruppen for ChatGPT og andre digitale hjælpemidler i dens endelige anbefalinger, som onsdag er blevet afleveret til børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S).
Ekspertgruppen anbefaler, at prøver udvikles inden for rammerne af syv generiske former, der skal fungere som rettesnor i forbindelse med en eventuel revurdering af de nuværende prøveformer i folkeskolen og på ungdoms- og voksenuddannelser.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her