Økonomi

Kommune må overtage Frederikshavn Havn efter økonomisk forlis: ”Det er en tung situation at stå i”

Manglende likviditet betyder, at Frederikshavn Havns gæld ender hos kommunen. Byrådet vil gøre alt for, at det ikke går ud over velfærden, lyder det fra borgmester Birgit S. Hansen (S).

Frederikshavn Havn har ikke længere likviditet til at være kommunal selvstyrehavn, og derfor må kommunen nu tage over. Foto: Danske havne

25. 04. 2024 - kl. 15:46
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

– Det er et faktum, at den her havn ikke kan betale regningerne. Likviditeten er væk.

Sådan lyder det fra Birgit S. Hansen (S), borgmester i Frederikshavn Kommune, efter hun onsdag kunne fortælle, at Frederikshavn Havn overgår til at være en kommunal havn fra den 15. maj.

Den kommunale selvstyrehavn mangler godt og vel 120 millioner kroner i likviditet i de kommende år, mens den står med en gæld på cirka 1,6 milliarder. En gæld som kommunen nu overtager.

Som resultat af den dårlige økonomi har byrådet besluttet at få lavet en advokatundersøgelse for at finde ud af, om ansvaret kan placeres et bestemt sted.