Børn
Rekruttering

Ny undersøgelse: Næsten ingen kommuner kan finde pædagoger nok

Særligt bykommunerne har svært ved at rekruttere pædagoger til deres dagtilbud, viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut. Der findes blandt andet et stort potentiale blandt unge med sabbatår, lyder det fra chefkonsulent.

Det er særligt bykommunerne, der har svært ved at rekruttere pædagoger til dagtilbud. Foto: Colourbox

25. 04. 2024 - kl. 15:43
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

86 procent af landets dagtilbudschefer har problemer med at rekruttere pædagoger.

Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA. Men manglen på pædagoger er forskellig alt efter, hvor i landet man kigger hen.

Det er særligt bykommunerne, der står med store rekrutteringsudfordringer på området, hvor 64 procent i høj grad har haft svært ved at finde nye ansatte, mens det i landkommunerne gælder for 13 procent. I Region Nordjylland ser det dog ud til ikke at være nogen særlig udfordring. Her har ingen af dagtilbudscheferne nemlig svaret, at de har problemer med rekruttering.