Ældre
Sundhed

Nu er op til kommunerne at integrere sundhedsdelen i ældreplejen: ”Man kan vælge at gøre det mere eller mindre begavet”

Efter aftalen om en ældrereform bliver det nu kommunernes egen opgave at integrere sygeplejedelen i ældreplejen, når de faste teams skal etableres og udbredes. Og det er vigtigt at gøre, hvis man reelt vil undgå dobbeltdokumentation, lyder det fra VIVE-forsker.

Pia Kürstein Kjellberg, forsker og projektchef ved VIVE, anbefaler kommunerne at integrere sygeplejen i ældreplejen, når de faste teams skal etableres. Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

26. 04. 2024 - kl. 14:22
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Regeringen har med en række aftaleparter landet en ældrereform med ambitioner om at sætte en ny retning for ældreplejen med mere selvbestemmelse for de ældre og mere frihed til medarbejderne.

Næste skridt bliver implementeringen ude i kommunerne, og det bliver ikke en lille opgave ifølge Pia Kjellberg, der er forsker og projektchef ved VIVE.

Hun fremhæver først og fremmest den manglende integration af sundhedsdelen i reformen, som hun også efterspurgte i januar, da regeringen fremlagde sit udspil til en ældrelov. I ældrereformen er det indskrevet, at regeringen vil invitere Folketingets partier til en drøftelse, når Sundhedsstrukturkommissionen har afleveret sine anbefalinger. Samtidig har ældreminister Mette Kierkgaard (M) udtrykt, at det står kommunerne frit for at integrere sygeplejen i de faste teams, som der med aftalen også er afsat 376,1 millioner kroner til at etablere og udbrede.