Sagsbehandling
Beskæftigelse

Odense styrker indsatsen mod socialt bedrageri: ”Jo flere vi ansætter, jo mere snyd finder vi”

Kontrolgruppen i Odense Kommune, der skal afsløre borgere, der snyder sig til sociale ydelser, fik to nye medarbejdere i 2022. Nu får de snart to mere. For der er bedrageri nok at tage fat på, og medarbejderne sparer i gennemsnit Odense Kommune for 1,5 millioner kroner om året.

Odense Kommune

"Jeg synes, vi skal fortsætte, indtil det ikke længere er en positiv business case", siger rådmand Christoffer Lilleholt (V). Pressefoto

26. 04. 2024 - kl. 15:18
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Indsatsen mod socialt bedrageri i Odense Kommune får et nøk opad. I 2022 fik Kontrolgruppen to nye medarbejdere, og nu bliver der ansat yderligere to, så afdelingen – i hvert fald de næste tre år – kommer til at bestå af 12 medarbejdere.

Kommunen har nemlig erfaret, at der er masser af bedrageri at tage fat i, og selvom der er kommet flere medarbejdere til, ligger nettobesparelsen per årsværk nogenlunde konstant på omkring halvanden million kroner.

Fra 2017 til 2023 har indsatsen medført en nettobesparelse for kommunen på 84,5 millioner kroner, og med flere medarbejdere, vil Kontrolgruppen kunne behandle flere sager – også sager, der ikke tages op i dag - og foretage yderligere samkøring af registre, lyder det i indstillingen fra forvaltningen. Derfor forventer de også fortsat at kunne tjene investeringen hjem.

Christoffer Lilleholt (V), rådmand på social- og beskæftigelsesområdet i Odense, byder opnormeringen velkommen.

– Det er svært at vurdere, om problemet er blevet større, men jo flere vi ansætter, jo mere snyd finder vi. Der er sådan set en en-til-en sammenhæng med, hvor mange medarbejdere vi har, og hvor meget snyd vi finder, så det er en positiv business case hver eneste gang, vi ansætter, når hver medarbejder i gennemsnit finder 1,5 millioner kroner, siger han.