Klima
Miljø
Natur

Ringkøbing-Skjern vil have fokus på multifunktionalitet i alle VE-projekter

Ringkøbing-Skjern vil med et kommuneplantillæg blandt andet indføre, at der skal være fokus på at bidrage til flere samfundsmål i alle vedvarende energiprojekter, så jorden bruges mest optimalt.

Multifunktionalitet i VE-projekter er vigtigt i en tid, hvor der er rift om landbrugsjorden, lyder det fra Ringkøbing-Skjern-borgmester Hans Østergaard (V). Foto: Colourbox

29. 04. 2024 - kl. 16:20
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Jorden skal bruges mere effektivt i Ringkøbing-Skjern, når det kommer til vedvarende energianlæg.

Det er i hvert fald ambitionen hos byrådet, der har fået udarbejdet et forslag til et kommuneplantillæg, som skal være med til at sætte kursen for kommunens fysiske udvikling i de kommende år.

Ønsket med en revidering af retningslinjerne i kommuneplanen er at sikre, at solcelleanlæg, vindmøller og biogasanlæg placeres og udformes, så det er mest hensigtsmæssigt.

– Alt I alt handler det om et ønske om, hvordan vi agter at gøre det her, blandt andet i forhold til borgerinddragelse og lidt om hvilke retningslinjer, vi vil se på, når der kommer ansøgninger om anlæg, fortæller borgmester Hans Østergaard (V).