Folketinget

Sådan er det gået byerne, der mistede rådhuset

Sammenlægningen af 271 kommuner til 98 i 2007 fik betydelig negative konsekvenser for beboerne i de områder, der mistede deres rådhus, lyder det i en undersøgelse fra Rockwool Fonden.

Da rådhuset forsvandt, forsvandt også mange job. Så faldt huspriserne, og børnetallet gjorde det samme. Foto: Colourbox

03. 08. 2024 - kl. 21:38
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Da amterne blev nedlagt, og 271 kommuner i 2007 blev slået sammen til de 98 af slagsen, vi kender fra i dag, mistede mange byer deres rådhus.

Det har kostet de mange byer, der mistede rådhuset, på flere parametre, viser en undersøgelse fra Rockwool Fonden, der er dykket ned i de demografiske og økonomiske konsekvenser for de boligområder, der mistede deres status som administrativt centrum i de gamle kommuner, fra reformen i 2007 og ti år frem.

Mens en undersøgelse fra 2014 viste, at kommunalreformen havde medført lavere omkostninger til administration, hvilket var en del af formålet med reformen, viser den nye undersøgelse fra Rockwool Fonden nogle af de negative konsekvenser forbundet med reformen.

For det var ikke kun rådhusene, der forsvandt. Det samme gjorde meget af det, der knyttede sig til dem.