Sundhed
Sundhedsstruktur

Sundhedsklynge Syd argumenterer for samarbejde på tværs i høringssvar

11 hovedstadsborgmestre står bag et høringssvar til sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger. Her anfægter de blandt andet kommissionens argument om, at mange kommuner ikke er store nok til at drive visse sundhedstilbud.

11 hovedstadsborgmestre mener, at en styrkelse af sundhedsklyngerne vil fordre en positiv udvikling i sundhedsvæsnet. Foto: Colourbox

07. 08. 2024 - kl. 15:46
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

I Sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger betyder de tre fremsatte modeller alle sammen, at få eller store dele af opgaverne på sundheds- og ældreområdet flyttes fra kommunerne. I ét tilfælde flyttes store dele til regionerne, mens det i et andet flyttes op i en samlet statslig enhed.

Tirsdag sluttede høringsperioden og her er 11 hovedstadsborgmestre i Sundhedsklynge Syd gået sammen om et høringssvar.

Først og fremmest advarer de som mange andre mod en centralisering af opgaverne, fordi kommunerne har et lokalt kendskab, som man i stedet bør styrke.