Budget
Økonomi

Lav befolkningstilvækst presser Hvidovres budget

Som følge af en lav befolkningstilvækst stiger Hvidovre Kommunes skatteindtægter ikke lige så meget som andre kommuners. Det betyder, at kommunen nu får et mindre bloktilskud, og det vil kunne mærkes, når budgettet skal lægges.

– Det er en negativ spiral, for den økonomi, vi mister, skulle vi bruge til velfærd, men også til at udvikle, lyder det fra Hvidovre-borgmester Anders Wolf Andresen (SF). Foto: Hvidovre Kommune

09. 08. 2024 - kl. 15:30
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Mens mange kommuner oplever deres befolkning vokse, nogle med mange mennesker, ser der anderledes ud i Hvidovre.

Her står det tæt på stille, og det skyldes ifølge borgmester Anders Wolf Andresen (SF) i særlig grad, at pladsen simpelthen mangler.

– Hvidovre har i mange år været en kommune, der er fuldt udbygget. Der er ikke mange bare marker tilbage, hvor vi kan bygge, og blandt andet derfor har vores boligudvikling været bagud i forhold til mange andre kommuner, siger han.