Digitalisering

Datatilsynet politianmelder Vejen for manglende kryptering

Datatilsynet har politianmeldt Vejen Kommune for utilstrækkelige sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med tre stjålne computere, der blandt andet indeholdt oplysninger om elever.

Vejen Kommune er blevet indstillet til en bøde på 200.000 kroner for manglende kryptering af skolecomputere. Foto: Datatilsynet

16. 08. 2024 - kl. 14:59
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Vejen Kommune er blevet politianmeldt af Datatilsynet og indstillet til en bøde på 200.000 kroner.

Det er indtil videre blevet konklusionen på en sag, hvor kommunen anmeldte et brud på persondatasikkerheden, fordi tre bærbare computere blev stjålet.

Det skriver Datatilsynet i en pressemeddelelse.

Egentlig var computerne kun beregnet til brug for lærere og elever i undervisningen, men blev også brugt af lærere til blandt andet at lave statusbeskrivelse af elever. Derfor lå der altså oplysninger om elever med særlige udfordringer på netop de computere.

Det store problem er, at computerne ikke var krypterede.