Budget
Økonomi

Kommuner har søgt om særtilskud for to milliarder

44 kommuner har søgt om særtilskud fra staten for mere end to milliarder kroner. I Dragør søger man, fordi valget af det statsgaranterede skattegrundlag betyder, at kommunen snart står med en stor regning. Lolland efterspørger handling for de dårligt stillede kommuner.

Foto: Colourbox

18. 08. 2024 - kl. 21:04
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

2,185 milliarder kroner.

Så meget har 44 kommuner tilsammen søgt i særtilskud fra staten i 2025. Det fremgår af kommunernes ansøgninger sendt til Indenrigs- og Sundhedsministeriet.

Puljen er på i alt 800 millioner, hvilket er en smule mere end sidste år, hvor den lød på 734 millioner. Her søgte 37 kommuner om i alt cirka 1,8 milliarder.

En af de kommuner, der har søgt i år, men ikke sidste år, er Dragør Kommune. Kommunen har søgt om 29 millioner.