Økonomi

16 kommuner vil have dispensation til at vælge selvbudgettering

De 16 kommuner, der har valgt det statsgaranterede skattegrundlag for 2024, går nu sammen om at ansøge om dispensation til at vælge selvbudgettering for at undgå store milliontab.

16 kommuner står til at skulle betale millioner på at have valgt statsgaranteret skattegrundlag for 2024 og vil nu have dispensation til at vælge selvbudgettering i stedet. Foto: Colourbox

19. 08. 2024 - kl. 12:55
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Skal man basere sit budget på kommunens eget skøn over de kommende indtægter fra indkomstskat, tilskud og udligning og vælge selvbudgettering. Eller skal man basere det på en af staten på forhånd garanteret indtægt og vælge det statsgaranterede skattegrundlag?

Da der skulle lægges budget for 2024 valgte hele 82 kommuner at selvbudgettere, og det har vist sig at være det rigtige valg. For en stor del af dem står til at score store økonomiske gevinster på det.

De 16 kommuner, som har valgt det statsgaranterede skattegrundlag, står dog til at miste penge. Det skyldes, at den kommunale økonomi regnes under ét, og det betyder, at når så mange kommuner vækster i skatteindtægter, modregnes det i bloktilskuddet, når der efterreguleres i 2027.

Og nu vil borgmestrene fra de 16 kommuner have lov til at vælge om.