Økonomiaftale

Er gevinsten fra økonomiaftalen tabt på gulvet? Forstå hele sagen her

Debatten om kommunernes økonomi har raset, og finansminister Nicolai Wammen (S) er blevet kaldt i samråd beskyldt for hemmeligholdelse af detaljer i økonomiaftalen mellem KL og regeringen.

Morten Mandøe. Pressefoto

19. 08. 2024 - kl. 14:27
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det blev kaldt den bedste økonomiaftale i 15 år, da regeringen og KL før sommer præsenterede en aftale for kommunernes økonomi i 2025. Nu, hvor byrådene rundt i landet skal til at lægge budgetter, er der blevet sået tvivl om, hvorvidt andre økonomiske faktorer i kommunernes økonomi vil ende med at æde gevinsterne i økonomiaftalen.

Det har resulteret i, at KL har fået kritik for ikke at informere kommunerne godt nok om aftalen, ligesom finansminister Nicolai Wammen (S) er blevet kaldt i samråd beskyldt for at have oversolgt økonomiaftalen. Danske Kommuner giver her et overblik over sagen.