Unge

Aalborg er en kommuneven i nøden for ukrainske Mykolaiv

Aalborg Kommune har i disse dage besøg af en delegation fra deres ukrainske venskabsby og -kommune Mykolaiv, der på hjemmefronten kæmper for at holde på de unge, selvom vilkårene er svære. Målet er blandt andet at hente inspiration til inddragelse af de unge i fremtidens beslutninger.

Delegationen fra Mykolavi sammen med repræsentanter fra Aalborg Kommune. Foto: Aalborg Kommune

20. 08. 2024 - kl. 16:23
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Selvom krigen fortsat raser i Ukraine, og mange unge mennesker er flyttet væk fra byen Mykolaiv, der ligger en times kørsel fra Kherson i det sydlige Ukraine, forsøger byen fortsat at skabe fællesskaber, der kan give de unge ukrainere håb for fremtiden.

I godt et år har Aalborg Kommune forsøgt at hjælpe deres ukrainske ven i nød. I 2023 blev Aalborg Kommune nemlig både venskabsby og -kommune med Mykolaiv. I maj var en ukrainsk delegation på besøg for blandt andet at lade sig inspirere af Aalborgs digitalisering i borgerservice.

Nu er endnu en delegation kommet på besøg. Denne gang handler besøget om inddragelse af unge og fritids- og foreningsliv.

– Vi har åbnet et ungecenter, hvor der hver uge er besøg af cirka 200 unge mennesker, der kommer for at hygge sig, men også for at få gratis psykologhjælp i en svær tid. Andre kommer for at spille lidt guitar eller holde en event, som vi hjælper dem med. Vi oplever ofte, at strømmen går i byen, og så har vi en generator, så mange unge kommer også ned for at være i centeret, når det sker. Så det er blevet et vigtigt samlingssted, siger Yelyzavota Kyrychenko, der er chefkonsulent i ungeafdelingen i Mykolaiv og en del af delegationen, der er på besøg i Aalborg, i en pressemeddelelse.