Økonomistyring
Økonomi

Analyse: Uventet merforbrug i Næstved skyldtes mangelfuld styringspraksis

På baggrund af et uventet merforbrug på Næstved Kommunes børne- og uddannelsesområde bestilte kommunen en analyse udefra. Analysen afdækkede mangelfuld styringspraksis på området. Nu har kommunen iværksat en række tiltag, der skal få styr på tingene. Udvalgsformand Lars Hoppe Søe (R) er optimistisk.

Foto: Colourbox

20. 08. 2024 - kl. 16:19
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Da børne- og uddannelsesudvalget i Næstved Kommune i foråret blev præsenteret for et stort forventet merforbrug til børn og unge med behov for hjælp og støtte, gik udvalget i gang med at kigge på besparelser.

I løbet af foråret og sommeren 2024 har udvalget fundet besparelser for 25,4 millioner kroner. Men udvalget har samtidig bedt Komponent om at lave en ekstern analyse af den økonomiske styringspraksis på området.

Mandag kom konklusionen, der i korte træk viser, at den nuværende praksis ikke giver tilstrækkelig gennemsigtighed og forklaringskraft i forhold til, hvorfor udgifterne stiger. Og så er der problemer med at lave retvisende budgetter.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Næstved Kommune.

– Konklusionerne i analysen er alvorlig læsning. Man vil aldrig kunne lægge et budget, der passer til punkt og prikke på børne- og uddannelsesudvalgets område på grund af områdets karakter med blandt andet mulige anbringelser, men den løbende styringspraksis skal kunne opfange udviklinger på området rettidigt, så det er ikke tilfredsstillende. Det er klart, at den nuværende styringspraksis ikke har været tilstrækkelig til at håndtere forandringerne inden for området de senere år. Arbejdet er påbegyndt, og det sætter vi nu fuldt tryk på efter Komponents meget klare anbefalinger, lyder det fra Nanna Lohman, nytiltrådt direktør for Børn, Unge og Uddannelse i Næstved kommune.